Klass 1 b

Illustratör: Christel Rönns
- Spöket i skolan
- Starkast i klassen
- Hemliga kompisar
- Världens finaste glasögon
- Ny i klassen
- Tandligan
- Vilse i skogen
- Vi vill ha disko
- Skrik och bajs
- Ring 112!
- Natt i skolan
- Hjälp, vi kommer för sent!
- Bli sams
- Vilken vikarie
- Småkrypsjakten
- Slagsmål
- Allra bästa kompisen
- Inbrott i skolan
- Hej, hello!
- Fira med fest
- Spela kula
- Ensamma i stan
- Blir det kalas?
- Skynda, skynda
- En egen häst
Serien handlar om barnen som precis har börjat skolan i klass 1 b.
Böckerna bjuder på vardagsdramatik, humor, spänning och lite kärlek.
Böckerna är på 60 sidor och alla sidor är illustrerade. De passar för barn som börjat läsa eller som högläsningsböcker.
Lätt att öva!

- Bokstavs-skoj
- Siffer-skoj
- Skoj med English
- Skoj med tid
- Skoj att mäta
- Kompisboken
Roliga böcker där barnen räknar, skriver, målar och ritar med kompisarna i klass 1b!
Axel och Omar (fd Solgatan 1)

Illustratör: Kadri Ilves
- Nya kompisar
- Hundralappen
- Polisen kommer!
- Vad ska fröken säg?
- Simskolan
- Sova borta
- Sparkcykeln
- Vems katt?
- En knut till slut
- Dinoleken
- Trassliga treor
- Fina kojan
- Vi vinner!
- Rädda fågeln!
- På en öde ö
- Passa lillasyster
- Leka kul!
- Läshunden
- Titta en kanin!
- Världens högsta berg
- Finaste skolgården
Serien om Axel & Omar berättar om två killar som är kompisar och som bor i samma hus. Böckerna har kort text i versaler.
Minimysterierna
Illustratör: Mattias Olsson
-
Nattspaning
-
Ficktjuvar i centrum
- Katt försvunnen
- Mystiska ladan
- Hemliga tjuvgömman
Minimysterierna är en serie som handlar om kompisarna Kevin och Dina.
De bor i husen bredvid varandra och gillar att leka detektiver.
Ibland råkar de faktiskt på riktiga tjuvar!
Pia och pappa

Illustratör: Susanne Hjärtström
- På bryggan
- Stegen
- Skateboarden
- Mössan
- Pannkakor
Fem tokiga och roliga böcker om en flicka och hennes pappa.
2-4 textrader per sida.
Knut och Kajsa

Illustratör: Måd Olsson Wannefors
- Knut och Kajsa firar Lucia
- Knut och Kajsa går på museum
- Knut och Kajsa åker slalom
- Knut och Kajsa sover i tält
Fyra små böcker om tvillingarna Knut och Kajsa och deras vardag där det händer oväntade och spännande saker.
1-2 textrader per sida.
Ville

Illustratör: Måd Olsson Wannefors
- Ville vill inte spela fotboll
- Ville är påskkärring
- Ville lägger nät
- Ville leker tjuv och polis
Ville är en vanlig kille, men han vill inte spela fotboll. Han hittar på andra roliga saker istället.
2-5 textrader per sida.
Felix

Illustratör: Peter Johnsson
- Fy för skolan
- En vän
- Vilse
- Brevet
- I simhallen
Felix är en liten pojke som inte vill börja skolan. Men det blir ganska kul till slut!
Så här sa en pojke om boken Brevet: När man läser den så killar det i magen!
Böckerna finns också som en samlingsvolym som heter Felix.
2-5 textrader per sida.
Arvid

Illustratör: Michael Schleu
- S som i Susanna
- Tjejbaciller
- Klassdisco
- Killarna jagar tjejerna
Arvid kan inte säga s, men det struntar han i. Ända tills han träffar
Susanna, då vill han plötsligt lära sig. Han är lite kär och det är
inte alltid så lätt ...
Skoläventyr

Illustratör: Sonja Reuterskiöld
- Pölen
- Friluftsdagen
- Inte nudda rand
- Ta fast tjuven!
- Var en bra kompis!
Livet
i en vanlig klass där mycket händer. Tony kissar på sig, Lisa och Fia
går vilse på friluftsdagen, och Cissi och Frida lär sig hur man är en
bra kompis.
Texten passar för barn som börjar få ordentligt flyt i sin läsning.
I vår klass

Illustratör: Sonja Härdin
- Ordning på vikarien
- Ante säger ifrån
- Matte med bulldoft
- Maria ger igen
- Suddet hjälper Nina
Spännande vardag i en klass. En dag glömmer fröken kassen med matteböckerna på en
snöig trottoar. Klassen får en mystisk vikarie och Katti märker att det
inte är så lätt att vara kompis med en kille.
Texten passar för barn som börjar få ordentligt flyt i sin läsning.
|